Zespół Szkół Specjalnych im. Ireny Komorowskiej w Oławie

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 650133
  • Do końca roku: 237 dni
  • Do wakacji: 44 dni

Kartka z kalendarza

Wybrane objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci

Zaburzenia w przetwarzaniu wrażeń sensorycznych najczęściej zauważane są przez nauczycieli i rodziców w wieku przedszkolnym i szkolnym. Jest to okres, w którym bagatelizowane dotąd cechy i zachowania tłumaczone były potocznym zwrotem "jeszcze ma czas", lub "wyrośnie z tego". Nagle okazuje się, że dziecko ma różnego rodzaju kłopoty z codziennym funkcjonowaniem. Zaburzone działanie i współdziałanie zmysłów może objawiać się problemami w adekwatnym do sytuacji reagowaniu emocjonalnym, spostrzeganiu, zachowaniu, uczeniu się, wykonywaniu czynności precyzyjnych, zdobywaniu umiejętności czytania i pisania, aktywności ruchowej, relacjach z rówieśnikami  i codziennym funkcjonowaniu społecznym. Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą zachowywać się dziwnie i niezrozumiale dla otoczenia. Mogą mieć wiele kłopotów, z którymi nie potrafią sobie poradzić. Problemy, z którymi się borykają objawiają się często zaburzeniami w zachowaniu.

Wybrane objawy zaburzeń integracji sensorycznej w wieku przedszkolnym i szkolnym:

  • Trudności z opanowaniem treningu czystości
  • Potykanie się, obijanie o przedmioty
  • Słaba równowaga, niezgrabność ruchowa
  • Niezwracanie  uwagi na skaleczenia
  • Nadwrażliwość na hałas (częste zatykanie uszu, hałasowanie, mruczenie, śpiewanie pod nosem),
  • Nadwrażliwość na pewne zapachy
  • Niechęć do przytulania
  • Nietolerancja pewnych typów ubrań, narzekanie na metki
  • Nietolerancjamycia głowy, twarzy, obcinania włosów, paznokci
  • Kłopoty z nauką jazdy na rowerze
  • Unikanie nowych zabaw ruchowych
  • Nadmierna aktywność, (wciąż w ruchu lub letargu, ospałość, permanentne wiercenie się, wciskanie się między meble, wpadania na kolegów, popychanie innych, rzucanie zabawkami, psucie zabawek, branie zabawek do buzi, ciągłe gryzienie czegoś)
  • Ubogi repertuar żywieniowy
  • Trudności z opanowaniem lub unikanie czynności takich jak: zapinanie ubrań, zdejmowanie butów, wiązanie butów, rysowanie, wycinanie
  • Labilność emocjonalna (szybkie przechodzenie od płaczu do śmiechu, nagłe wybuchy złości)
  • Opóźnienia w rozwoju mowy, kłopoty z artykulacją (trudności w zrozumieniu, co dziecko mówi)
  • Trudności ze zrozumieniem poleceń
  • Trudności z czytaniem zwłaszcza na głos i pisaniem, pisze wolno, nie mieści się w liniach, nieprawidłowo trzyma długopis
  • Wolne tempo pracy
  • Nieprawidłowa postawa przy biurku
  • Mylenie słów dźwiękowo podobnych
  • Występujące trudności z koncentracją uwagi

 

Zaburzenia w obszarze wybranych układów sensorycznych:

Zaburzenia w obszarze układu przedsionkowego:

Dziecko może:

  • nie lubić zabaw na placu zabaw (huśtawki, drabinki, karuzela);
  • być bardzo ostrożne/powolne podczas zabaw;
  • czuć się niepewnie w windzie, na ruchomych schodach, na otwartej przestrzeni, na podwyższeniu;
  • obawiać się wchodzenia lub schodzenia po schodach;
  • nie lubić aktywności z głową w dół lub z głową odchylona do tyłu np. podczas zabaw polegających na baraszkowaniu;
  • huśtać się przez długi czas, kręcić się na karuzeli, biegać w kółko;
  • nie mieć lęku grawitacyjnego, podejmować bardzo ryzykowne działania;
  • potrzebować ciągłego ruchu;
  • często tracić równowagę, potykać się lub przewracać;
  • mieć problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, przekraczaniem linii środkowej ciała, schematem ciała

 

Zaburzenia w obszarze układu proprioceptywnego

Dziecko może:

  • preferować zabawy statyczne, unikać aktywności ruchowych;
  • mieć obniżone napięcie mięśniowe;
  • mieć wolne/bardzo wolne tempo pracy;
  • wolno reagować na polecenia;
  • zbyt mocno lub zbyt lekko trzymać długopis/kredkę lub sztućce;
  • celowo wpadać na przedmioty lub osoby znajdujące się w bliskim otoczeniu;
  • tupać lub szurać nogami podczas chodzenia;
  • nieustannie żuć kołnierzyki, sznurki, mankiety itp.;
  • mieć problemy z koncentracją uwagi;
  • mieć słabą kontrolę ciała, słabą kontrolę motoryczną;
  • psuć delikatne przedmioty;
  • często zmieniać pozycje podczas siedzenia lub stania;
  • być wycofane, unikać zabaw w większych grupach rówieśniczych

Zaburzenia w obszarzeukładu wzrokowego:

Dziecko może:

  • pocierać, mrużyć oczy, często mrugać, mieć podrażnione, załzawione oczy;
  • przekręcać głowę podczas czytania;
  • trzymać przedmioty zbyt blisko oczu, za bardzo pochylać się nad biurkiem/stołem;
  • mieć trudności ze śledzeniem wzrokiem przedmiotów będących w ruchu;
  • często gubić litery, cyfry, znaki interpunkcyjne podczas wykonywania zadań szkolnych;
  • podążać palcem za czytanym tekstem aby nie „zgubić” wyrazów;
  • unikać jasnego światła, mrugających przedmiotów, słońca;
  • unikać zbliżających się przedmiotów np. piłki;
  • poszukiwać mocnych wrażeń wzrokowych np. światła, latarki, jaskrawe kolory;
  • nie dostrzegać podobieństw i różnic między obrazkami;
  • mieć brzydki charakter pisma – nie trzymać się w liniaturze, nie rozróżniać wielkości liter, odległości itp.
  • mieć problemy z czytaniem; nie rozumieć czytanego tekstu;
  • mieć zaburzoną koordynacje wzrokowo – ruchową

Zaburzenia w obszarzeukładu słuchowego:

Dziecko może:

  • negatywnie reagować na hałas i głośne dźwięki;
  • być rozdrażnione, pobudzone, rozkojarzone w miejscach głośnych w których dużo się dzieje;
  • słyszeć odgłosy docierające z poza pomieszczenia w którym się znajduje;
  • mieć problemy z koncentracją uwagi w miejscach głośnych, gdzie jest dużo osób;
  • mieć problemy z różnicowaniem dźwięków, ich źródła i odległości;
  • mieć problemy z rozumieniem i wykonywaniem poleceń;
  • nie słyszeć lub nie rozumieć poleceń;
  • mieć problemy z różnicowaniem głosek, spółgłosek, z sylabizowaniem;
  • spoglądać na innych zanim zareaguje i wykona polecenie;
  • mieć trudności w uczeniu się języków obcych, piosenek wierszyków;
  • późno zacząć mówić;
  • mieć trudności z czytaniem na głos.

Opracowanie: Małgorzata Chodorowska

Kontakt

ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH IM. IRENY KOMOROWSKIEJ W OŁAWIE  UL. IWASZKIEWICZA 9 A

55-2OO OŁAWA

TEL FAX 71 734 59 10

e-mail: sekretariat@zssolawa.szkolnastrona.pl

www.zssolawa.szkolnastrona.pl